Újabb
megkésett post, ismételten a munkahelyemről... hiába, ez már csak így megy.
Amint
azt korábban is mondtam: zavaró az ez és ezt módszeres felcserélése; nálam
egyszerűen a botrány kategória úgy alapjáraton is – nemhogy egy eredetileg
újságírónál! Érdeklne, vajon milyen munkát végezhetett a lektor, ha ilyen
szarvashibák bennmaradhattak a végleges, nyomtatásra küldött verzióban... Vagy
úgy voltak vele, hogy ha már magyar az anyanyelve a szerencsétlennek, akkor
biztos tudja írni és beszélni is? Innen üzenem: NEM! És ez sajnos egyezményesen
igaz a magyar lakosság jelentős hányadára. Az iskolában kínkeservvel tanítani
próbált magyar nyelvtan úgy pereg le az emberekről, mintha legalábbis
esőkabátban ülnének be az órákra.
Na,
de, mivel nem csak negatívumok kiemelése a tisztem, azt is meg kell említenem,
hogy a stílusa tetszett. Mondjuk, alapjáraton nem vagyok híve a több szereplő
szemszögéből írott műveknek, de itt egészen kivételes módon lettek egymásba
játszva az egyes színek és a szereplők élethelyzetei, ezért azt mondom, jó
volt.
Jó
volt továbbá az alap koncepció: feldolgozni a napjainkban mindinkább népszerű
mentalitást, aminek gyújtópontjában az elköteleződéstől való félelem, a
szabadság- és a fiatalság hajszolása áll – egészen a végsőkig. És a végsőkig
részt egészen nyugodtan lehet kétértelműként kezelni jelen kontextusban. (Aki
olvasta a könyvet, érti a felszólítást, aki nem: ne aggódjon, máris kifejtem)
Egyrészt végsőkig: egészen a komikus szintig, amikor viselkedésünk és korunk
olyan rikító ellentétben állnak egymással, hogy már csak nehezen tudnánk
nevetségesebbé tenni magunkat. Másrészt végsőkig: a szó szorosan vett
értelmében, azaz a halálig.
Ahogy
mondani szoktam: az elképzelés jó volt, a megvalósítás kevésbé. Ez egy könnyen
bagatellizálható téma már önmagában is, de azzal, hogy behoztuk a képbe a
klinikai halált és az ott megélt tapasztalatokat, véleményem szerint
túlvállalta magát a szerző... A Sohaférfi
cím ugyanis alapjaiban egy remek lehetőséget kínál egyfajta
társadalomkritika megírására, amit én az első oldaltól el is vártam – de
várakozásom ellenére nem következett be. A történet ugyanis csak leírja,
illetőleg valamelyest igazolja azt az életstílust, amit Ádám él, mintegy
létjogosultsággal ruházza fel, mintha csak azt mondaná: " A mai rohanó világban ugyan kinek van ideje komoly
kapcsolatokra?"
Ennek
csak némileg mond ellent Éva alakja, aki megjelenik Ádám életében, akinél noha
rohamos és jelentős, de véleményem szerint mégsem kívánatos jellemfejlődésnek
lehetünk tanúi. A magát mindenki alá rendelő Éva egyszeriben kinövi magát,
felépíti a saját életét, és a végén már a szabadsága és a függetlensége alá
rendel minden egyebet, így Ádámmal alakuló kapcsolatát is.
Úgy
érzem, Éva lehet a beígért Sohanő
főszereplője, de nem látom be, miért kéne még a női oldalban is ezt az
elcseszett – már elnézést – életfelfogást erősíteni, hogy mindennél előbbre
való a karrierem és a saját szabadságom, függetlenségem mindentől és
mindenkitől?! Bőven elég, hogy a férfiak zöme előszeretettel hódol e
marhaságnak, nem hiszem, hogy meg kéne mutatni, hogy a nőknek ez ugyanilyen
könnyen megy...
Félreértés
ne essék, nem vagyok radikálisan maradi felfogású, és nem gondolom, hogy a
nőnek az lenne az egyedüli szerepe az életben, hogy anya legyen, és emellett
minden erejét latba vetve vezesse a háztartást. Szó sincs erről! De könyörgöm,
legalább a társadalom egyik felében erősítsük az elköteleződésre való hajlamot,
ha már a férfiak nagy többsége szemlátomást képtelen rá! Teljesen felesleges
kinevelnünk egy olyan generációt, amelynek mi sem lesz természetesebb, minthogy
ők egyenként mekkora indivídumok, hogy egyedül is remekül megvannak, nincs
szükségük senkire... Igenis, mindenkinek szüksége van egy emberre, akivel
megoszthatja élete minden aspektusát, mert lássuk be: az ember, bizony, ilyen
selejtes állatfaj, társas élőlények vagyunk, szükségünk van valakire, aki ismer
minket, és úgy fogad el, amilyenek vagyunk; Uram bocsá' még az önértékelésünket
is helyre teszi néha nap, mikor nagyon magunk alatt vagyunk, de erre csak
komoly ÉS érett kapcsolatban élő emberek képesek! (A komoly vs. érett kapcsolat
kérdéskört egyébiránt nagyon szívesen kifejtem egy másik postban, de ezt
eredetileg nem arra szántam, bocsi...)
Összességében tehát: jó
stílus, fordulatos cselekmény, de eltékozolt lehetőség és módszeres nyelvtani
felcserélések jellemzik a könyvet.
Ajánlanám
mindenkinek, aki nem annyira nyelvtan-buzi, mint én, és aki könnyed olvasmányra
vágyik, ami azért elindít benne valami elgondolkozásfélét arról, merre is
tartunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése